722.640 5G-Tronic automaattivaihteisto
722.636 kuuluu W5A580-luokkaan, mikä tarkoittaa, että sen alkuperäinen vääntömomentin kesto oli noin 580 N·m (428 lb·ft). Käytännössä Mercedes käytti tätä järeää 5-vaihteista automaattivaihteistoa moottoreissa, jotka ylittivät tuon momentin reilusti – esimerkiksi mekaanisesti ahdetuissa AMG V8 -moottoreissa (noin 700 N·m) ja jopa V12-tuplaturboissa. 722.6-sarja on osoittautunut kykeneväksi kestämään jopa noin 1000 N·m vääntöä vahvimmissa versioissaan.
Tyyppi ja vaihteiden lukumäärä: 722.640 kuuluu 722.6 “5G-Tronic” -sarjaan – se on elektronisesti ohjattu 5-vaihteinen automaattivaihteisto ylivaihteella, momentinmuuntimella ja lukituskytkimellä. Osana ensimmäisen sukupolven uutta automaattivaihteistosarjaa (NAG1) tämä oli Mercedeksen ensimmäinen täysin tietokoneohjattu automaattivaihteisto. Ohjaus tapahtuu elektronisella vaihteiston ohjausyksiköllä (TCM), joka seuraa sisään- ja ulostulonopeuksia sekä valitsee vaihtokohdat ja kytkimien käytön solenoidien avulla venttiilikoneistossa. Yksi rakenteen erityispiirteistä on johdinlevy, joka sijaitsee venttiilikoneiston päällä ja yhdistää sähköliittimen, vaihdesolenoidit ja nopeusanturit yhdeksi yksiköksi. Momentinmuuntimessa oleva lukituskytkin kytkeytyy korkeilla vaihteilla paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi. 5G-Tronicia pidettiin aikanaan erittäin kehittyneenä ja kestävänä – sitä käytettiin lisenssillä myös muiden valmistajien ajoneuvoissa, kuten Jeep Grand Cherokee ja Dodge Charger (nimellä “NAG1”), sekä Aston Martinissa, Jaguarissa ja jopa Porsche 996 -malleissa.
Kunto:
Vaihteisto purettu CLK W209 270CDI autosta, vuosimalli 2004. Vaihteisto on toiminta kykyinen ja valmis ajettavaksi huollon jälkeen.
Ajokilometrit: 220 000km
Mahdollinen varaosanumero:
A2102700/01 R4749792
Sopivuus mm:
C -Sarja w203 (2000-2007),
C -Sarja w204 (2007-2014),
E -Sarja w211 (2002-2009),
CLK C209/W209 (2001-2009),
MB-Pori.fi Tuotenumero: 722640-220-w209